
Om Den blågula cykelvägen
Välkommen till den blågula cykelvägen, Svenska cykelförbundets utvecklingsmodell för att guida cyklister från första tramptaget till ett aktivt liv med cykeln, med möjlighet att nå din fulla potential längs vägen.
Lustfylld, säker, hållbar och varierad cykling för ALLA!
Den blågula cykelvägen är svensk cykelsports styrdokument för hur vi tillsammans utvecklar högpresterande cyklister som samtidigt är hälsosamma människor väl förberedda för ett aktivt liv. Innehållet vänder sig till de framförallt till föräldrar och ledare som ska stötta cyklister under denna utveckling, men även till vuxna cyklister som vill få råd om hur de ska lägga upp sitt idrottande.
Modellen är framtagen med cyklisten i centrum, drivs av alla våra ledare och tränare och ska stöttas av förbund och klubbar. Riksidrottsförbundets riktlinjer för barn- och ungdomsidrott, FN:s barnkonvention (svensk lag) och de sju faserna i konceptet ”Long Term Athlete Development” ligger som grund, men anpassad för cykelsport i Sverige. Utvecklingen från fasen aktiv start för små barn till att träna för att vinna som vuxen får stort utrymme, men tävlingsidrott är inget självändamål och passar inte alla. Fasen aktiv hela livet är därför att betrakta som slutmålet och kan påbörjas vid vilken ålder som helst.
En gång cyklist, ALLTID cyklist!
Mål
Målet med utvecklingsmodellen är att ge generella riktlinjer för effektiv fysisk, teknisk, taktisk, mental och social utveckling genom hela idrottskarriären.
Tryggt och lustfyllt idrottande för alla
Utveckla god rörelseförståelse i unga år
Rätt träning vid rätt tidpunkt i livets utvecklingsfaser
Skadefritt idrottande
Skapa goda vanor för att vara aktiv hela livet
Utforska och upptäcka sin talang och naturliga egenskaper
Utveckla sunda atleter som kan cykla
Utveckla och optimera sin potential under prestationsfasen
Modellen ska ge ramar för att undvika onödiga missar, men samtidigt frihet att hitta sin egen idrottsliga väg.
“Konventionsstaterna erkänner barnets rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder och rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet.”

Översikt över utvecklingsmodellens olika faser
